divendres, 4 de desembre del 2015

Ensenyar literatura - Part primera

Assegut a la biblioteca de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, demane delerosament prestar un poemari per a mi desconegut d'Estellés* i, encara no havia avançat tres peces poètiques -sonets, en aquest cas-, m'explota una pregunta al cap com un esclat de pólvores el dia de Sant Josep.



Em pare davant del sonet a la pàgina 13, i la mirada, fixa i impertorbable, recorre la tercera estrofa de dalt a baix per tornar a pujar, rellegint els decasíl·labs d'un tercet que em sap a glòries, com el sucre rostit que dorm sota un jardí d'ou i farina. Tot i la dolçor que m'atrau a continuar amb la lectura, aquella bombeta que feia poc semblava acabar d'explotar-me al cap, em rondava, en perifèria, com la lluna. Ah! La lluna! Amiga i amant, sabuda poetessa! No era un dubte urgent. Res de qüestions de vida o mort. Més prompte un dubte qualsevol, com aquells que m'invadixen el pensament ara sí ara també. En este moment, però, la pregunta anava més enllà del significat de les paraules que llegia i rellegia al damunt del full de color blat. Com pot ser que no li agrade, la literatura, a molta gent? I, així, repetidament.



Un dia com hui, les preferències d'oci són infatigables. Qualsevol activitat, qualsevol moment del dia, allà on et trobes, a l'abast. Evidentment, no tot és per a tots. Ja coneixem les circumstàncies. Certament hi ha un gran abastiment, encara que ho desconeguem o, simplement, no sapiem aprofitar-nos-en bé. Però això són altres quefers mentals. A mi, allò que em crida l'atenció és la bombeta. El meu dubte. LA PREGUNTA que em fa curiositat. Eixe «per què» que tan evident sembla però que, encara que no n'estic del tot segur, no hem sabut esbrinar ni tampoc comprendre amb garanties. I és que, quan el professor de llengua entra a l'aula el primer dia, comença a fer classe amb la pregunta a la boca? In my opinion -que dirien els meus alumnes- crec que no. Evidentment, potser jo no siga el millor exemple, ja que mai no he fet classe de llengua (espanyola o catalana) i, malauradament, mai no he pogut ensenyar literatura, encara que això està canviant. No obstant això, com a filòleg i amant de la professió, conec un fum de companys que fan classe de llengua i, d'una banda hi ha qui amb la mà al cor rebutja l'ensenyament de tal matèria perquè «és perdre el temps i l'alumnat no hi està massa entusiasmat», i d'altra banda hi ha qui diu, trobe que amb poc coneixement de causa, que «ensenyar literatura és interessant però que quin trellat (és a dir, utilitat) té fer-ho?». I vet aquí, novament, l'explosió de pólvores de Sant Josep al meu cap: l'ensenyament de la literatura hauria de ser considerat fonamental o és, com diuen alguns, de poc trellat?



Després d'anys i panys de cursos de llengua impartits, classes abarrotades per culpa d'un sistema que no avança i que poc a poc es dessagna, de professors que opinen que ja veus tu quina necessitat tindran estos xiquets; després de milers de publicacions amb temaris tan contundentment repetitius com un empatx d'allioli, voler canviar les claus i el forrellat és, per posar-ho de manera literària, una tasca hercúlia. Tanmateix, hi ha aquells, una minoria espavilada d'inconformistes i amants de la lluna i la llengua escrita -i també parlada, que conste- que, quan de sobte escolten pólvores com les de sant Josep, pensen i repensen a canviar i actuar. I és així, gràcies a elles i ells, que mai no s'hi conformen, que pensen que clar que és necessari ensenyar literatura, i com més millor, encara que de manera complexa i intricada es plantegen el «com» per tal de garantir un «per què» menys intoxicat i amb més trellat.



                    _____________________ // ________________________



Gràcies a minories com aquestes, que potser es convertiran en majories qui sap quan, però sobretot, gràcies a aquelles preguntes, dubtes, a aquelles bombetes explosives que ens recorden el crit i l'olor més característics de Sant Josep per inspirar-nos a esta minoria, com si de muses es tractaren (vaja tu, quina casualitat!), i per fer-nos sentir que hi ha molt de trellat quan ensenyem i fem literatura, a l'aula o al carrer, de boqueta o amb mars de tinta. Siga com siga, sempre ens quedarà la lletra, i sempre tindrem la llengua i eixes minories que en fan un miracle de glòria eterna.




*Andrés Estellés, Vicent (1965) L'amant de tota la vida. Editorial Torre: València.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada